Slaap jij je slank?

Naar de effecten van slaap op honger en verzadiging is veel onderzoek gedaan. (Leuk bijbaantje voor studenten die nachten moeten doorhalen voor de wetenschap)

Trek in troep

Merk jij weleens dat je na een slechte nacht brak opstaat en die dag een sterkere neiging hebt voor eten dat rijk is aan snelle suikers en zout? Koek, chips, chocola, saucijzenbroodjes. Je hebt zin in troep. Je voedselvoorkeur verandert door een nachtje slecht slapen. Als je langere tijd niet goed slaapt, dan heb je het over chronisch slaapgebrek, veranderen je hormonen en stofwisseling. Het hongerhormoon neemt toe en het verzadigingshormoon neemt af.

In slaaponderzoeken geven de proefpersonen aan dat ze een kwart meer honger hebben. Dus je voelt je al niet lekker als je gebrek aan slaap hebt, je krijgt ook nog eens meer honger en je lichaam geeft niet goed aan dat het genoeg heeft gehad. Niet zo gek dat er een relatie is tussen gebrek aan slaap en overgewicht.

Over slapen zijn boekenplanken vol geschreven. In de toekomst van leefstijl en gezondheid zal slaap een groter thema worden dan het nu in ons leven is. Door inzichten uit wetenschappelijk onderzoek is duidelijk dat slaap een ondergeschoven kindje is geworden in het drukke bestaan van onze westerse leefstijl.

5 tips om gezond te slapen:

1. Mijd na de middag al cafeïne en nicotine (koffie, cola, thee en chocola) alsook alcohol.
2. Ga elke dag om dezelfde tijd naar bed en sta dezelfde tijd op.
3. Beweeg veel op de dag maar niet later dan 2 tot 3 uur voor slapengaan
4. Ontspan je voor het slapengaan als onderdeel van je slaapritueel
5. Neem een warme douche of bad voor slapengaan

En als het niet lukt om in te slapen of door te slapen:
blijf niet wakker in bed liggen. Als je na twintig minuten nog wakker bent en je merkt dat je ongerust en gespannen begint te worden, ga dan uit bed. Ga iets anders doen tot je weer slaperig wordt. Of doe een ontspanningsoefening.

Tot snel!

Bertina van Dolder
Leefstijlcoach Gouda

PS. Coaching op Leefstijl iets voor jou?

Wil je werken aan een gezonde slaap en leefstijl? Dan is de gecombineerde leefstijlinterventie CooL (Coaching op Leefstijl) in Gouda iets voor jou! Dit is een programma waarin mensen met overgewicht twee jaar lang GRATIS door een leefstijlcoach worden begeleid naar een gezondere leefstijl voor het leven. Je krijgt volop handvatten in de leefstijlthema’s slapen, bewegen, voeding, ontspannen en meer. Alles wat je nodig hebt om te starten, is een verwijzing van je huisarts én motivatie om aan de slag te gaan met je leefstijl.

Op dinsdag 12 mei start een nieuwe CooLgroep. Nog een paar plekken. Dit is de laatste die start voor de zomervakantie. Via de button hieronder ontdek je meer over Coaching op Leefstijl in Gouda. Doe mee en werk aan een haalbaar doel!

Bronnen voor dit artikel:
10 jaar cadeau, David van Bodegom & Rudi Westendorp /
Hoe word ik een supervetverbrander, Maaike de Vries