Zo maak je leefstijldoelen haalbaar!

Opvallend! Ik merk vaak bij de vraag naar het doel in gezonde leefstijl dat het ideale streefgewicht wordt genoemd. Herkenbaar? Je hebt een resultaat, een getal in je hoofd en dát wil je bereiken.

Mijn vraag is dan aan jou: wat als je dat ideale gewicht niet haalt? Is dan alles mislukt? Je inzet voor niets geweest? Of kan het ook anders?

Psychologen onderscheiden twee verschillende soorten doelen: ontwikkeldoelen en prestatiedoelen.

Er zijn prestatiedoelen zoals ik net noemde: “ik wil 75 kg wegen.” Je haalt het of je haalt het niet.

En er zijn ontwikkeldoelen: een ontwikkeldoel draait om iets te leren, om iets uit te proberen, om ander gedrag te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: mijn ontwikkeldoel in gezonde leefstijl is om dagelijks 3 tussendoortjes te eten die in de schijf van vijf staan.

Wat is nou zo mooi? Het blijkt in de praktijk dat ontwikkeldoelen veel beter resultaat geven dan prestatiedoelen. Verrast je dit?

Dit is waarom ontwikkeldoelen beter werken:

Als je iets nieuws doet, en daar hebben wij het over -gedragsverandering in je leefstijl – dan ga je onderweg onherroepelijk steken laten vallen. Gezonde gewoontes ontwikkelen gaat nu eenmaal niet in 1 keer goed. Dat lukt niemand.

Heb jij een prestatiedoel – ik wil 75 kg wegen – dan is iedere fout een stap achteruit, je valt 1 ons per week af ipv de verwachte 0,5 kg. Je raakt teleurgesteld in jezelf, je wordt gefrustreerd, je geeft het zelfs op want het lukt toch niet.

Als je een ontwikkeldoel ofwel een gedragsdoel hebt – Ik ga gezonde tussendoortjes eten – en je maakt dan een foutje (oeps, nu heb ik vanmiddag toch een Snicker weggehapt), dan zeg je “Hey! kop op, dit hoort bij mijn ontwikkelproces. Vallen en weer opstaan. Eens kijken, wat heb ik hiervan geleerd? Wat was de situatie? Wat kan ik de volgende keer anders doen?”

Je bedenkt een plan om dit de volgende keer te voorkomen en je bent een stap verder. Je hebt iets geleerd om dichter bij je doel te komen, om gezonde tussendoortjes te nemen. Met een ontwikkeldoel oefen je en experimenteer je erop los.

5 tips hoe je een ontwikkeldoel stelt:

  • Kies een één doel, het is al ingewikkeld genoeg.
  • Vraag je af waarom je dit wilt: krijg ik spijt als ik niet aan de slag ga met dit doel? Waarom is dit zo belangrijk?
  • Maak je doel concreet: als je dit doel haalt, wat doe je dan anders dan u? Wat kun je beter dan nu?
  • Is je doel haalbaar? 1) Geloof je dat je de kennis hebt om te werken aan dit doel of hulpbronnen die je helpen? 2) Wil je graag werken aan dit doel? 3) Heb je gelegenheid om te werken aan dit doel?
  • Schrijf je doel op voor jezelf en deel je het met anderen dat verhoogt je motivatie!

Dus: moraal van het verhaal

Maak het jezelf makkelijk en kies voor jezelf een ontwikkeldoel: Op die manier word je met ieder klein stapje beter en ga je uiteindelijk de beste prestatie neerzetten. En het gezonde gewicht krijg je er dan vanzelf als bonus bij.

Coaching op Leefstijl iets voor jou?

Vind je dit moeilijk? Is het ook! Daarom is de gecombineerde leefstijlinterventie CooL (Coaching op Leefstijl) in het leven geroepen. Dat is een programma waarin mensen met overgewicht twee jaar lang GRATIS door een leefstijlcoach worden begeleid naar een gezonde leefstijl voor het leven. Alles wat je daarvoor nodig hebt, is een verwijzing van je huisarts én motivatie om aan de slag te gaan met je leefstijl.

De februarigroep is VOL. Maarrrr…. goed nieuws! Op woensdag 25 maart start een nieuwe CooLgroep. Max. 10 plekken. Via de button hieronder ontdek je meer over CooL. Doe mee en werk aan een haalbaar doel!

Volg mij op Facebook, LinkedIN en Instagram!