Met slapen help je je immuunsysteem een handje!

Heb je afgelopen week genoeg geslapen? Werd je fris en fruitig wakker, zonder wekker en zonder dat je direct een kop koffie tapte?

Als je hierop ‘Ja’ antwoordt ben je een geluksvogel. Want één op de vijf Nederlanders ervaart slaapproblemen en hieronder zitten meer vrouwen dan mannen. Dat kan inslapen zijn, doorslapen of te vroeg wakker worden. Irritant maar erger, ook ongezond, zo wordt meer en meer duidelijk uit onderzoek.

Slapen is van levensbelang om allerlei redenen en zeker voor je immuunsysteem. Iets wat wij in deze onzekere Coronatijden keihard nodig hebben. Hoe belangrijk slaap is voor je immuunsysteem werd duidelijk in een zeer onsmakelijk maar o zo verhelderend onderzoek.

Onsmakelijk onderzoek

Door het verzamelen en onderzoeken van snot (jawel!) bij mannen en vrouwen die in groepen waren verdeeld van weinig slaap tot voldoende slaap kwam een helder resultaat. Let op: alle personen werden vrijwillig (!) bewust in de neusgaten geïnfecteerd met het Rhinovirus.

Wat bleek: er was een directe lineaire relatie met besmettingsaantallen en hoeveelheid slaap. Hoe minder slaap in de week voorafgaand aan de infectie, hoe groter de kans dat iemand daadwerkelijk werd geïnfecteerd. Rond vijf uur slaap per nacht was 50% kans op infectie, rond 7 uur of meer slaap per nacht was slechts 18% kans op infectie. Voldoende slaap (tussen 7 en 9 uur per nacht) in het virusseizoen is slim!

Hoe is het met jouw slaapkwaliteit gesteld? Laten we het eens een testje doen met een door slaaponderzoekers opgestelde vragenlijst. Ja, leuk testje!

En? Hoe kom je uit de bus? Een twijfelgevalletje of een regelrechte ramp?

Nachtuil of vroege vogel?

Voordat ik je tips deel om goed te slapen moet mij nog één ding van het hart. Ik neem het op voor de nachtuilen onder ons. Ben ik niet hoor 🙂 Vaak door de vroege vogels (onterecht) bestempeld als luilakken en nietsnutten.  

Waar vroege vogels zonder een centje pijn vroeg uit de veren gaan, is het voor de nachtuilen een ramp om vroeg op te staan. Let op, nu komt het: je kunt er niets aan doen beste nachtuil! Want of je een vroege vogel bent of een nachtuil  wordt sterk bepaald door de genetica. Was je moeder een nachtuil dan ben jij het waarschijnlijk ook. Het is geen bewuste tekortkoming van de avondmensen om laat in slaap te vallen en laat uit bed te komen. Het is een genetisch lot. Dus!

En ja, helaas voor de nachtuilen is de maatschappij zo ingericht dat het de vroege vogels bevoordeelt en de nachtuilen benadeelt.

Ik heb zo’n vermoeden dat als mijn pubers bovenstaand stukje lezen er een grote grijns verschijnt op hun gezicht. Zie je het voor je? Toch is het uitslapen van pubers een gevalletje apart, iets met nachtbraken. Klinkt ook uilig 😊 maar toch nét even anders.

Van deze tips ga je beter slapen:

  1. Ontwikkel een slaapritme; dezelfde tijd naar bed en uit bed
  2. Beweeg overdag maar niet tot 3 uur voor bedtijd
  3. Let op koffie, chocolade, thee en cola voor het stofje cafeïne.
  4. Mijd alcohol (sowieso een goed idee) je slaapt er misschien goed bij in maar in de nacht maakt het je wakker
  5. Eet en drink niet teveel voor het slapengaan
  6. Doe na 3 uur in de middag geen dutje meer
  7. Ontspan jezelf voor het slapengaan op een manier die bij jou past
  8. Neem een warm bad of douche voor het slapengaan
  9. Zorg dat je slaapkamer een oase van rust is en koel
  10. Zorg dat je overdag voldoende daglicht geniet
  11. Blijf ‘s nachts niet wakker liggen in bed, ga er uit en doe iets anders tot je weer slaperig wordt

Voeding en bewegen zijn van levensbelang maar we beginnen meer en meer in te zien dat slapen de belangrijkste factor is van deze driehoek. Toch schrijft de huisarts zelden een recept “ meer slapen” uit. In de huidige discussie over gezond leven schittert slapen vaak in afwezigheid. Tijd voor meer aandacht!


In het CooLprogramma deel ik alles wat je over slaap moet willen weten en – nog beter – coach ik je naar nieuwe slaapgewoontes. Want slaaptips ontvangen is één maar het toepassen is twee. Daar is meer voor nodig dan een slaapverwekkend blog.

CooL deelt niet alleen kennis maar coacht op toepassen van deze kennis in jouw unieke situatie en dagelijkse leven. Op 21 juli start de laatste CooLgroep in Gouda voor de zomervakantie. Wil je meedoen?

Twijfel je? Lees de veelgestelde vragen of bel mij (06-14155906) vrijblijvend om te overleggen. Ik denk graag met je mee.

Tot snel!

Bertina van Dolder
Leefstijlcoach Gouda

Boekentip: van dit boek ga je beter slapen

Catelijne Elzes en Deborah Freriks geven een humoristisch en hartverwarmend kijkje in hun eigen leven als slechte slapers.
Er is genoeg dat je kunt doen (en laten) om je nachtrust te verbeteren. Plus: je staat er niet alleen voor! “Van dit boek ga je beter slapen’ zorgt voor erkenning en herkenning. Een toegankelijk boek met journalistieke verhalen, humor, compassie, wetenschap en fijne illustraties. Erg geschikt om cadeau te geven.