Gezonde keuzes? Zo stap je uit de ‘zal ik wel of zal ik niet’ strijd

Gezonde keuzes maken in je leefstijl kan soms een flinke interne strijd opleveren. Je hebt meer vaardigheden in huis dan je vermoedt om dit slimmer aan te pakken.

Ooit het plezier gehad van het uitzoeken van een nieuwe keuken? Of ben je nog aan het sparenūüėČ.¬†Die van mij is bijna 25 jaar, alles doet het gelukkig nog. Nu nog zo houden ūüėĀ. Ben benieuwd: Hoe zou jij de aankoop van een nieuwe keuken aanpakken? Welke van de twee strategie√ęn hieronder kies jij?

Strategie I
je prikt de eerste de beste keuken die je na je googlesearch op je scherm krijgt en gaat hard nadenken of die je wel of niet zal kiezen. 

Strategie II
Je zet meerdere keukenmodellen op een rij en onderzoekt wat voor jou de beste optie is. Je denkt na over de nadelen en de voordelen. Je neemt een weloverwogen besluit.

Ik vermoed dat je strategie II kiest. Klopt dat? 

Welke strategie kies jij bij gezonde keuzes? 

Weet je wat ik zo bijzonder vind? Dat wij bij onze keuzes in leefstijl vaak¬†strategie I¬†gebruiken. We nemen 1 optie en denken hard na of wij die wel of niet kiezen. Zo van: “Zal ik wel of zal ik niet dat dropje nemen.”

Terwijl het hier gaat over een keuze die invloed heeft op jouw energie, op jouw gezondheid, op jouw gewicht. Iets wat Рgok ik Рeen paar treden boven je keukengeluk staat. Toch? 

Hallo zeg ik dan, er staan nog meer keukenmodellen in de showroom. Gooi strategie I overboord en ga over op strategie II.

Hoe je strategie II in 3 eenvoudige stappen toepast vertel ik je zo. Eerst vertel ik je iets over ons brein en keuzes. 

Gezonde keuzes, bewust of onbewust?

Heel veel voedingskeuzes maken wij onbewust. Meer dan 200 per dag weten wij uit onderzoek. Da’s veel. Ons brein houdt overigens van een variatie in keuzes. Niet teveel maar ook niet te weinig.¬†Waar ze dit fenomeen goed in de smiezen hebben is in de fastfoodindustrie.


Je kent het wel bij de Mac Donalds of de bioscoop. Soms kun je uit wel meer dan vijf formaten popcorn of cola kiezen. Small ‚Äď Medium ‚Äď Large ‚Äď Xlarge – XXlarge. Wow, wie neemt nu die knettergrote XXL beker popcorn of cola? In de praktijk zijn dat weinig mensen. Of komt er nu een naam bij je op ūüôā

Waarom staan ze toch alle 5 op de kaart? Omdat wij geneigd zijn om niet de allerkleinste maat te kiezen én ook niet de allergrootste maat. Wij mensen zijn van de middenmoot. Doe maar medium. Zo steken wij in elkaar.


Wat doet de industrie. Zij voegen extreem grote formaten toe aan het assortiment, XL en XXL. Wat eerst S,M,L was, wordt nu S,M,L,XL, XXL. Hiermee wordt de middelste keuze, de L, er automatisch één van een groter formaat.


Daarbij komt dat wat wij vroeger een¬†medium portie¬†vonden tegenwoordig¬†small¬†noemen. De industrie voegt graag grote formaten toe: De 1,5l cola, de driedubbele hamburger, XXLchipszak. De norm wat een ‘normale’ portie is verandert ongemerkt.¬†


Een¬†diktevreden¬†fastfoodindustrie is het resultaat. Want een groter¬†maagaandeel¬†is bereikt. Tjing, Tjing, kassa.¬†Maar niet voor lang. Jij doorziet de truc en kiest de volgende keer een small. Toch? ūüėȬ†

Waarom de ‘wel-of-niet’ keuze zo lastig is

Terug naar de – zoals ik het noem –¬† ‘wel-of-niet keuze’. Die is lastig, want van¬†welles – nietes spelletjes word je brein chacherijnig en moe.


Tel daarbij op dat je brein het lastig vindt om het woordje¬†NIET¬†vast te houden. Je weet wel, die oefening: “denk¬†NIET¬†aan de roze olifant.” Waarbij je vervolgens continu aan een roze olifant moet denken.


Logisch dat de gedachte ‘zal ik wel of zal ik niet dat dropje nemen’ 9 van de 10 keer uitloopt op het pakken van een dropje, of 2 dropjes of 3 dropjes of….
Als je hiervan baalt, lees dan verder.

Er is een uitweg uit de keuzestrijd

Hoe zou het voor je zijn als je uit de ‘wel-of-niet’ strijd stapt? Stel jezelf de¬†‘welke’¬†vraag in plaats van de¬†‘of’¬†vraag. Of in keukentaal: je zoomt in de keukenshowroom als het ware uit van 1 specifiek model (dropje) naar allerlei keukenmodellen


Stel jezelf de ‘welke’ vraag!

  1. Welke opties heb ik allemaal?
  2. Wat zijn hiervan de nadelen (wat ‘kost’ het mij)
  3. Wat zijn de voordelen (wat levert het mij op)

Neem je weloverwogen besluit.


Trouwens, die opties kunnen specifiek gaan over voedingskeuzes (een volkorencracker met kaas, een appel) maar ook zet er ook opties bij voor lichaam of geest. Bijvoorbeeld naast het dropje, de optie om je lichaam tot ontspanning te brengen (muziek luisteren, bad nemen), of gedachten af te leiden (je keuze een half uur uitstellen en intussen iemand bellen, een klusje gaan doen). 


Deze keuzestrategie kun je op¬†allerlei leefstijlgebieden toepassen. In plaats van ‘doe ik nu wel of niet die work-out’.¬†Stel je jezelf de vraag welke andere gezonde keuzes je hebt in beweegactiviteiten op dit moment.¬†Wat zijn de nadelen (wat ‘kost’ het je) en wat zijn de voordelen (wat levert het je op?). Op deze manier doe je misschien niet de work-out maar ga je wel een stuk wandelen of ga je je tuin vegen. Heb je toch je beweging in de pocket en trek je jezelf uit de bank.


Oefen en leer

Oefen, experimenteer en evalueer. Misschien is in het begin het hoogst haalbare dat je andere opties opsomt en alsnog de ongezonde keuze maakt.  Gun jezelf het proces. Oefen je in het bedenken van de voordelen en nadlen. Stel bij wat niet werkt en bouw uit wat wel werkt.

Benieuwd hoe deze strategie voor jou uitpakt. Misschien doe je het al? Deel het met mij! 

Tot snel!

Bertina van Dolder
Jouw leefstijlcoach in Gouda

CooL iets voor jou?

Je leert in het verzekerde Groepsprogramma CooL (Coaching op Leefstijl) niet alleen gezonder te leven. Ik coach je op het toepassen in jouw unieke situatie in je dagelijkse leven. Doe je mee aan het Leefstijlprogramma CooL? Volledig vergoed uit je basisverzekering zonder eigen risico.

Tips en inspiratie?

Had je een ‚Äėaha moment‚Äô? Of was het voor jou een open deur? Dan ben ik ook benieuwd. Waarom had je deze inzichten dan nodig? Want als je het al weet, waarom doe je het dan niet? Misschien eentje om over na te denken?

Heb je zin in meer waardevolle tips die écht werken? Ontvang ze gratis en voor niets wekelijks in je mailbox. Schrijf je nu in!

Volg mij op social media